Monday, March 28, 2011

Hej å hå...

...blogg var det ja! Vi har haft lite otur på datorfronten den senaste tiden här i vårt lilla kollektiv. Det började med att fröken Elin tyckte att hennes dator (som för övrigt är den enda datorn på över 11tum) skulle dricka lite vin. Därefter upptäckte Daniel att hans dator hade virus, vilket även förklarade alla problem med min dator, för tjohoooo, den hade ju också virus. Jag försökte förinta eländet med diverse virus-dödar-program vilket resulterade i att den inte gick att använda alls. Daniel var lite smartare och flörtade med en kunnig kompis som fixade biffen. Elins dator nyktrade till efter någon vecka (dock funkade inte backspace, i och o på väldigt länge och den börjar tjuta som en stucken gris lite nu och då) så nu har jag passat på att låna den!

Nog om datortrubbel. Andra trubbel? Neee inga vad jag vet! Jag har mig mitt jobb, mina fantastiska roomies, en säng, kläder på kroppen, mat på bordet. Nu har jag även ett norskt konto med internetbank och hela köret. Förstår diverse norska ord som som rar(konstig), rolig(lugn), bärs(bajs), lurt(smart), kenner(förstår)... ja... ni kan FÖRSTÅ att det kan bli en hel del missförstånd. Googlade lite och hittade en sida som förklarar för oss dumma svenskar:

SEMESTER på norska heter ferie, TERMIN på norska heter semester, BERÄKNAD FÖRLOSSNINSDAG heter termin.

TREKK betyder drag och inte tryck. Norrmännen lär skratta gott åt alla svenskar som trycker och trycker och den jä("#/=!vla dörren går inte upp.

Säger en norrman att han inte har ANLEDNING och träffa dig så betyder det inte att han inte har lust att träffa dig utan att han inte har tillfälle/möjlighet att träffa dig.

Sistnämnda var vår käre vän Tove här i Oslo med om alldeles för någon dag sedan. Man blir ju väldigt ledsen om någon säger "jag har ingen anledning att träffa dig". Men vadå, du sa ju att du ville träffa mig igår?! Vilken diss! Och man bör undvika att dricka bärs på krogen. Ytterst olämpligt.

Jag har massor med bilder, men eftersom minneskortet också har virus så verkar det dödsdumt att sätta in det i en av våra få fungerande datorer. Lite av en ond cirkel det där med virus. Har för övrigt lite virus i kroppen med, eller virus och virus...bakterier, baskilusker, baciller? Förkylning kallas det tror jag närmare bestämt. Eftersom solen skiner ute, snön har smält och uppenbarar asfalt så tänker jag precis som alla andra korkade nordbor. DET ÄR SOMMAR! ! ! ! Sen kastar man av sig kläderna och en vecka senare ligger man nerbäddad i feber. Sån är de! Eller är det bara jag kanske? :)

I övrigt saknas jag på familj o vänner, massor massor massor. Bamsekram till er alla fina!

2 comments:

Anonymous said...

skönt att läsa ett livstecken! saknas på dig mä...
mamma karin

Emma said...

ja jag leeever :) Massa massa kramar på dig! <3