Friday, February 8, 2013

Bolivia åh du kära Bolivia.

Nu ni ska jag ta mig lite tid att printa ner diverse händelser från den senaste tiden. Vi har väl mer eller mindre intensivrest Bolivia. Men OJ vilket fantastiskt land alltså, här har jag trivts som fisken. Vi har varit i Uyunis saltöknen, en hel del i La Paz, i Sucre och tagit spanskalektioner, Coroico på afrobolivisansk fest och i Potosi, världens högst belägna stad. Löptränare på denna höjd vet nog vad dom pysslar med. Råkar man glömma bort höjden och går lite för fort i en trappa får man hämta andan i si sådär 5 minuter innan man kan fortsätta. Var sängliggandes en hel dag och missade gruvorna i Potosi. Kändes som att det kanske var lite meningen eftersom jag lider av en smula klaustrofobi. Var nere i Cu Chi-tunnlarna för några år sedan i Vietnam och...det var hemskt det. Trodde mitt hjärta skulle hoppa ur kroppen. Hade dock verkligen velat göra det för att få se det med egna ögon och få lite perspektiv på hur bra jag faktiskt har det. I gruvorna i Potosi jobbar människor 24 timmars pass utan mat, de dör vid 35 års ålder pga. den dåliga luften de andas in... de tjänar lite och ingenting. Vi såg en film om dem och en pojke på 14 år som jobbar för att försörja sin mamma och två syskon. Den heter "The Devil's Miner" och den MÅSTE ni alla se. Obligatorisk dokumentär helt enkelt. http://www.thedevilsminer.com/index_new.html



Nästa plan är att åka upp till Ecuador så fort vi bara orkar och hinner. Blir lite intensivresande i Peru till att börja med för att sedan varva ner och hyra ett hus i Ecuador. Och resan har bara börjat hörrni! :D




No comments: